Skip links
حفظ سلامت روانی کارمندان

بهترین روش برای حفظ سلامت روانی کارمندان چیست؟

فرآیندهای ناکارآمد، برنامه‌های کاری بیش از حد سفت و سخت، تجربیات بد، محیط کار نامناسب، رفتار خشن مدیر و بسیاری از موارد دیگر می‌توانند احساس خستگی و استرس را در کارمندان یک مجموعه ایجاد کنند. در دنیای پر تنش امروز، بیش از هر زمان دیگر به ایجاد یک محیط کاری که رفاه کارکنان را در پی داشته باشد، نیاز داریم. سلامت روان کارمندان تأثیر مستقیمی روی بهره‌وری کاری آن‌ها دارد.

بنابراین در ادامه قصد داریم تا ضمن بررسی حفظ سلامت روانی کارمندان، راهکارهایی برای افزایش سلامت روانی کارمندان را ارائه کنیم. اگر بهبود سلامت روانی کارمندان‌تان برای شما دغدغه ایجاد کرده یا به هر دلیل دیگری این موضوع برای شما اهمیت دارد، می‌توانید با ما همراه شوید.

اهمیت حفظ سلامت روانی کارمندان در سازمان

محل کار جایی است که بسیاری از افراد هر هفته بیشتر ساعات بیداری خود را در آن می‌گذرانند. بنابراین محل کار اغلب ساختاریافته‌ترین و کنترل‌شده‌ترین محیط در زندگی کارمندان است و اغلب ابزار اصلی حمایت اجتماعی و عاطفی آن‌ها محسوب می‌شود. به این ترتیب، محل کار یک محیط حیاتی برای درک و حمایت از سلامت روان است. مراقبت اساسی برای رفاه روانی کارکنان، امری ضروری برای کسب‌و‌کارهای موفق امروزی است.

کارمندانی که سطح استرس بالایی دارند، بیشتر احتمال دارد از کار دست کشیده یا در حین کار، تعهد کمتری از خود نشان دهند؛ این موضوع می‌تواند بر نتیجه کلی سازمان تأثیر منفی بگذارد.

اهمیت حفظ بهداشت روانی پرسنل

نظرسنجی کار و رفاه «APA» در سال 2021 نشان داد افرادی که در طول روز کاری احساس تنش یا استرس می‌کنند، بیش از سه برابر احتمال دارد بگویند که قصد دارند به دنبال شغل دیگری بگردند، اما کارمندانی که احساس حمایت می‌کنند، احتمال بیشتری برای ماندن دارند. بنابراین حفظ سلامت روانی کارمندان روی کل روند کاری یک سازمان و نتایج آن تأثیر دارد و همین موضوع اهمیت حفظ سلامت روانی کارمندان را توجیه می‌کند!

[irp posts=”9232″ ]

خطرات ناشی از فقدان سلامت روان برای کارمندان

اهمیت ندادن به سلامت روان کارمندان و حفظ بهداشت روانی کارمندان در یک مجموعه کاری می‌تواند خطرات و معایب بسیاری را به همراه داشته باشد که نهایتاً روی روند کلی مجموعه اثر می‌گذارد. از جمله این خطرات می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • وجود ارتباط ضعیف بین کارکنان
  • ایجاد رقابت‌های ناسالم در محیط کار
  • وجود ساعات کاری طولانی و خسته کننده
  • عدم انعطاف کاری
  • آزار و اذیت روانی کارمندان در صورت بروز اشتباه
  • رفتارهای قلدرمآبانه مدیران با کارمندان
  • وجود استرس کاری بیش از حد
  • سرزنش‌های کاری
  • نادیده گرفته شدن توانمندی‌های کارکنان
  • ایجاد سردی نسبت به محیط کار
  • تلاش برای از زیر کار در رفتن
  • عدم وجود خلاقیت در کار
  • کمبود انرژی کارکنان در محیط کار
  • تصمیم‌گیری برای خروج از کار

موارد فوق از جمله مسائلی هستند که در صورت نادیده گرفتن حفظ بهداشت روانی کارمندان می‌تواند در یک محیط کاری ایجاد شده و حقیقتاً آن محیط کاری را به یک جهنم برای کارکنان تبدیل کند. طبیعی است که افراد در چنین محیطی نمی‌توانند بهره‌وری کافی داشته باشند و تمام توانایی‌های خود را بروز دهند!

چه چیز باعث به خطر افتادن سلامت روان در محیط کار می‌شود؟

بی توجهی به حفظ سلامت روانی کارکنان، اول از هر چیز می‌تواند به مدیریت یک مجموعه ربط داشته باشند. به‌طبع در محیط‌های کاری، شرکت‌ها و سازمان‌ها، کارکنان از تصمیمات مدیریت تابعیت می‌کنند. ممکن است کارمندان خود روحیه بسیار سرزنده و خلاقی برای کار داشته باشند، اما اگر مدیر نتواند از توانایی‌ها و زحمات آن‌ها در محیط کار به‌درستی استفاده کند، کارکنان نیز به مرور از کار سرد شده و سرزندگی خود را از دست می‌دهند.

اگرچه موارد بسیاری می‌توانند در بی توجهی به حفظ سلامت روانی کارکنان تأثیر داشته باشند، اما تأثیر یک مدیریت قوی و کارآمد بیشتر از هر چیز دیگری در این امر دخیل است. وقتی یک مدیر به این موضوع واقف باشد که حفظ سلامت روانی کارمندان از هر چیز دیگر در شرکت مهم‌تر است، حتماً می‌تواند از راهکارهای حفظ سلامت روانی کارمندان استفاده کرده و این موضوع را در محیط کار محقق نماید!

بی‌توجهی به سلامت روانی کارمندان

راهکارهای حفظ سلامت روان کارکنان

خوشبختانه راهکارهای بسیاری برای حفظ سلامت روان کارمندان در یک مجموعه کاری وجود دارد که برخی از آن‌ها به‌راحتی در محیط کار قابل اجرا هستند، اما برخی دیگر ممکن است به برنامه‌ریزی بیشتری برای اجرا نیاز داشته باشند. در هر صورت شما می‌توانید برحسب شرایط خود، چند مورد از آن‌ها را جهت بهبود سلامت روانی کارمندان در محیط کاری خود اجرا نمایید. این راهکارها به قرار زیر هستند:

  • تأمین برخی از امکانات در محیط کار

به‌طبع کارمندانی که ورزش می‌کنند، بهره‌وری بیشتری دارند و کمتر دچار فرسودگی شغلی می‌شوند. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ترویج سبک زندگی سالم، دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی به سمت محل کار یا ورزش در زمان استراحت برای کارمندان است. در صورت امکان، شما می‌توانید دوچرخه کارمندان را تأمین نمایید یا در محیط کار برخی از امکانات یا برخی از دستگاه‌های ورزشی را قرار دهید تا کارمندان بتوانند قبل از کار چند دقیقه‌ای را نرمش یا ورزش کنند و با سرزندگی بیشتری مشغول کار شوند.

همچنین در صورت امکان با ارائه دوش و امکانات حمام شیک در محل کار خود، کارمندان شما می‌توانند احساس راحتی بیشتری نسبت به محیط کار داشته باشند. علاوه بر این‌ها شما می‌توانید برحسب صلاحدید خود امکانات دیگری را برای کارمندان فراهم نمایید. چراکه با تأمین چنین امکاناتی، کارمندان فعال‌تر، شادتر و سازنده‌تر بوده و رضایت بیشتری از شغل خود خواهند داشت.

  • تلاش برای مدیریت استرس کارمندان

به کارمندان خود یاد دهید که چگونه استرس خود را مدیریت کنند. به‌عنوان مثال، خوابیدن و صحیح غذا خوردن برای مدیریت استرس حیاتی است؛ بنابراین انباشته کردن اتاق استراحت شرکت با محصولات تازه یا میان‌وعده‌های سالم به کارکنان این اطمینان را می‌دهد که در تقویت استرس خود می‌توانند روی محصولات خوراکی سالم در محل کار خود حساب کنند. یکی دیگر از راه‌ها برای مدیریت استرس شغلی کارکنان، تشویق آن‌ها به تمرکز حواس و مراقبه است. در این رابطه می‌توانید از یک مربی دعوت کنید تا در مورد چگونگی تمرکز حواس و مراقبه کردن برای کارمندان شما صحبت کند.

  • تحسین عادات مثبت

سعی کنید همیشه کارمندان خود را به رسمیت بشناسید و اگر اشتباهی نیز مرتکب شدند، شخصیت آن‌ها را زیر سؤال نبرید. اگر آن‌ها کار خوب و خلاقانه‌ای در محیط کار انجام دادند، آن‌ها را به خاطر آن تحسین کنید. این نه تنها طرز فکر مثبت‌تری را در شرکت یا دفتر کار تضمین می‌کند، بلکه روشی مؤثر برای افزایش بهره‌وری در سازمان  است. برای افزایش این بهره‌وری، کارکنان را تشویق کنید تا در مورد ضرب‌الاجل‌های غیرواقعی و بارهای کاری سنگین صحبت کنند تا یک محیط حرفه‌ای قابل مدیریت و کم استرس ایجاد شود!

بهبود سلامت روانی کارمندان

  • مدیریت کارهای فوری

اولویت‌بندی ایمیل‌ها و تماس‌هایی که نیاز به پاسخ فوری دارند، روشی آزموده‌شده برای جلوگیری از سردرگمی کارکنان است. با مدیریت صحیح کارهای فوری می‌توان استرس کلی محیط کار برای کارمندان را کاهش داده و حواس‌پرتی را محدود کرد. این کار سبب می‌شود تا کارمندان نسبت به کارهای فوری و ناگهانی نگران نباشند و نسبت به آنچه ارائه می‌دهند نیز احساس اطمینان بیشتری داشته باشند!

  • دادن پاداش به رفتارهای مثبت

اجرای یک برنامه سلامتی در محل کار، یک راه عالی برای سرمایه‌گذاری بیشتر برای افزایش سلامت روانی کارمندان است. برای مثال، می‌توان برای ترک سیگار، پاداشی را تعیین کرد. گنجاندن همه این شیوه‌ها در محل کارتان باعث کاهش استرس کارکنان، تقویت روحیه و در نتیجه بهبود عملکرد می‌شود.

  • توصیه به جدایی از کار در حین تعطیلات

اگر قرار باشد کارمندان شما در زمان استراحت و تعطیلات هم همچنان گوش به زنگ تماس و پیام‌های شما یا سایر فعالیت‌های محیط کار باشند، تعطیلات و استراحت آن‌ها واقعی و خالص نخواهد بود و آن‌ها همچنان در استرس کاری باقی خواهند ماند. بنابراین فضایی را ایجاد کنید تا وقتی کارمندان شما برای تعطیلات، مرخصی یا استراحت محیط کار را ترک کردند، هیچ نوع زنگ یا پیام کاری به آن‌ها صورت نگیرد. کار کردن برای مدت طولانی بدون وقفه منجر به استرس و خستگی می‌شود، بنابراین هرچند وقت یکبار به کارمندان خود مرخصی برای استراحت بدهید.

  • تجدید نظر در مورد ساعات کاری

به ساعت کاری کارمندان خود توجه کنید، اگر آن‌ها 8 ساعت در روز در محل کار حضور دارند، آیا تمام 8 ساعت را به‌صورت مفید کار می‌کنند؟ اگر اینطور نیست، می‌توانید در ساعت کاری آن‌ها تجدید نظر کنید. برای مثال، می‌توانید ساعات کاری را به دو 4 ساعت در صبح و عصر تغییر دهید (البته این کار باید مورد تأیید کارمندان نیز باشد، پس می‌توانید برای این تغییر از آن‌ها نظر بخواهید).

همچنین می‌توانید این گزینه را برای کارمندان در نظر بگیرید که برخی از کارها را به‌صورت دورکاری در منزل خود انجام دهند. شرایط را طوری مدیریت کنید که ضمن اینکه همه کارها سر وقت انجام می‌شوند، کارمندان نیز نهایت راحتی را در محیط کار خود تجربه نمایند. نرم افزار حضور و غیاب آنلاین یکی از ابزارهای موثر جهت مدیریت ساعات کاری و افزایش نظم در سازمان است.

[irp posts=”10357″ ]

  • ترویج فرهنگ آموزش

در محیط کار خود فرهنگ آموزش را ترویج دهید. این موضوع را برای کارمندان خود روشن کنید که هر مشکلی که داشته باشند، می‌توانند روش حل آن را آموزش ببینند. اگر استرس دارند، اگر در مهارت کاری خود ضعیف هستند، اگر نمی‌توانند با سایر همکاران ارتباط مؤثر برقرار کنند، اگر خواهان مسئولیت دیگری در همان محیط کاری هستند، اگر درخواستی دارند، همه و همه چیز را می‌توانند یاد بگیرند. برای مثال، می‌توانند یاد بگیرند که از مدیر خود درخواست کنند یا یاد بگیرند با دیگران ارتباط بهتری برقرار کنند. این موضوع سبب می‌شود تا محیط کاری به یک محیط انعطاف‌پذیر، پویا و قابل رشد تبدیل شود.

افزایش سلامت روانی کارمندان

  • گوش دادن فعال

همه چیز به کارمندان شما خلاصه نمی‌شود، شما خود به‌عنوان مدیر یک مجموعه نیز باید یاد بگیرید تا به‌صورت مؤثر گوش دادن را یاد بگیرید. گوش دادن فعال و مؤثر به معنی این است که یاد بگیرید از روی صحبت‌های دیگران به مشکلات و چالش‌هایی که آن‌ها دارند، پی ببرید. به آن‌ها گوش دهید تا آن‌ها را درک کنید، نه اینکه صرفاً پاسخی را برای آن‌ها آماده کنید. بنابراین اگر خودتان به کارمندان گوش دهید و آن‌ها بدانند که می‌توانند موضوعات مهم را به‌راحتی با شما مطرح کنند، آرامش روان بیشتری در محیط کار خواهند داشت!

  • سنجش تغییرات

در صورت پیاده سازی هر نوع راهکار در جهت بهبود سلامت روانی کارمندان، حتماً نتایج حاصل از آن را مورد سنجش قرار دهید. ببینید که راهکار شما به ایجاد آرامش روانی بیشتر در محیط کار کمک کرده است یا خیر. اگر روش شما کمک کننده بوده، پس آن را در محیط کار برای همیشه نهادینه کنید و اگر اثربخش نبوده، سایر راهکارها را امتحان کنید. یادتان باشد که اگر تغییرات کوچک را سنجش و ارزیابی نکنید، به مرور از برنامه‌های افزایش سلامت روانی کارمندان خود غافل خواهید شد. پس سنجش تغییرات را جدی بگیرید!!

سلامتی شما در دستان خودتان است، بنابراین ایجاد تغییرات سالم در محل کار باید همیشه در اولویت باشد. با ایجاد تغییرات کوچک، ارتقاء و اولویت دادن به رفاه در محیط کار باعث بهبود روحیه و کاهش استرس می‌شود. بنابراین استرس را درک کنید و بهره‌وری را افزایش دهید؛ همه اینها به نفع کسب‌وکار شماست.

نتیجه‌گیری

در گذشته موضوع توجه به سلامت روان کارمندان در محیط کار یک موضوع غیر ضروری تلقی می‌شد. اما در اقتصاد روبه رشد امروزی که همه چیز بالاترین بهره‌وری را می‌طلبد، می‌توان به تأثیر زیادی که نیروی انسانی و کارمندان یک مجموعه روی نتایج کاری شرکت یا سازمان دارند، پی ببریم. وقتی کارمندان و نیروی انسانی، سرمایه‌های اصلی یک شرکت هستند، پس حتماً حفظ سلامت روانی کارمندان باید در اولویت شرکت‌ها قرار بگیرد.

برای حفظ سلامت روانی کارمندان و همچنین افزایش سلامت روانی کارمندان، راهکارهای مختلفی وجود دارد که در این مطلب به بررسی برخی از آن‌ها پرداختیم. شما می‌توانید با اجرای این روش‌ها یا الگو گرفتن از آن‌ها، به حفظ بهداشت روانی کارمندان خود کمک نمایید. اگر راهکار دیگری برای حفظ سلامت روانی کارکنان در شرکت سراغ دارید، می‌توانید آن را با ما و سایر کاربران نیز به اشتراک بگذارید.

Leave a comment

مشاهده
درگ